My Lovely Followers

Friday, April 2, 2010

My Favourite...

Tiba2 terpingin pula mahu makan HINAVA. Tapi bukan mengidam tau, cuma "TERingin" okaay...^_^

So apa lagi, tadi saya terus pergi beli ikan tenggiri and semua bahan2 untuk buat hinava.
Saya pernah posting pasal resipi HINAVA ni, time tu saya ikut 'Best Recipe Contest' yg
di anjur kan oleh Puan Cath and saya dapat top 5...horaaaayyyy, happynya saya...^_^

Ok ini resipi tu, pls click here for more details ye....

Ini ikan tenggiri yg sudah saya bersihkan dan buang segala tulang...







And Ta......Daaaaaaaaaaaaaaaa.......
Maka, jadi lah HINAVA......hahaha.....!!!


*

*

*

*

*

*

*

Oya, ada satu lagi saya buat tadi....iaitu SAGU.
Kalau bahasa kadazan Papar bilang ialah 'BOHIGUT' dan bahasa BM pula ialah
'OMBUYAT'...eh,betul kah bahasa ni....:)
Kamu pernah makan kah ni?
Ah, ini salah satu makanan kegemaran saya juga......sedaaaaaaaap!
Kalau mahu makan sagu ni mesti dengan sup ikan dan kalau boleh biar asam2 sikit....
huiyoh, 2 piring pun tidak puas bah....:P

Cara membuatnya :

Kasih hancur SAGU tu dengan air. Biar ada pekat sedikit.
Panas kuali dan letak air 2 gelas dan biarkan hingga mendidih.
Masukkan sagu yg telah di campur dgn air tadi, lalu gaul2 hingga pekat dan berwarna kelabu.
Lalu angkat.

Begini lah rupa SAGU tu bila sudah masak
Tapi...tapi....tapi....
saya masak tidak cantik hahahaha.....
sepatutnya tidak boleh ada ketul2 putih tu but memandangkan saya sendiri makan...
hentam saja lah ...yg penting 'howsit' ....LOL...





Nah, skrg saya start makan sudah.....
yummy oh...!
Asadap nokopio ti bohigut hoi...nakatarik ginavo ku....hahaha


 
 
 
Enjoy ur Day....^_^

3 comments:

  1. Wah...terpingin lah pulak saya mahu makan tu hinava sama tu sagu. Eeee tu sagu punya lah sedap saya nampak. Terliur saya juga oh hahahah. Rasa macam masam masam tu mulut saya hahaha tapun...

    ReplyDelete
  2. kurangggg asammmmmm sherrr...terliur saya oh...hahahahha...... diujung lidah bah tu liur hahahahahhaha

    ReplyDelete
  3. sy pun suka hinava tp itu ambuyat ndak pernah mkn lg..

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails
Bye Myspace Comments